filosofi-ny

 

Alla människor ser vi olika ut, vi har olika kroppsform, vi tänker olika, ser olika på saker, gillar olika, olika långa, olika förutsättningar, olika intressen osv. Varje människa en unik individ. Och så speglar träningen precis lika dant. Eftersom ingen människa är den andra lik så kommer heller inte bara en sorts träning eller övning fungera på alla. Därför tittar jag alltid på varje kunds rörelse, både i det medvetna rörelsemöstret och väldigt mycket i det som sker automatiskt (det omedvetna). Eftersom de är A och O att rörligheten och funktionen ska finnas för att våra kroppar huvudsakligen ska fungera smärtfritt och felfritt, så är det för mig självklart att de är rätt ända att börja bena i.
Jag tror på att kroppen ska funka som en enhet och ha kapacitet att kunna använda fullt rörelseutslag, hantera belastning utifrån gravitationen och kunna hantera obalanser som uppstår. Det gäller att hitta ett samspel och en balans mellan alla komponenter. Från mina ögon ser jag kroppens rörelser i 3-plans perspektiv. Kroppen rör sig framåt, åt sidan och roterar. Och i många sporter och i våra vardagliga liv korsar dessa 3-plans vägar konstant.

Idrotten ligger mig varmt om hjärtat och jag relaterar gärna min filosofi till idrotten för att du ska förstå hur jag tänker. Om du till exempelvis tittar på en innebandy spelare. Så ser vi att det sker väldigt mycket rörelse i kroppen samtidigt. De är många rörelser på samma gång, rotationer, krafter, moment osv. Det kommer vara snabba vändningar samtidigt som du ska ha blicken upp, en klubba i handen, hålla koll på bollen, starta, stanna, sätta kroppen i dom mest konstigaste förflyttningarna samtidigt som du ska se till att inte få en motspelare tacklandes från sidan, höger, vänster eller bakifrån. Samtidigt ska du hinna tänka hur du ska agera på smartaste sätt med en bollkänsla över de hela och sammarbeta med lagkamraterna och lägga en bra passning eller eller samla kraft för ett skott. Som du märker så är de mycket samtidigt och de mest vanliga är att du gör de mesta på automatik utan att tänka i alla dessa steg. De är rörelser som skapas naturligt i din kropp.

MEN om det är brist på rörelse eller för mycket stress på fel segment i kroppen så skapas en obalans. Lägger vi på belastning på dessa strukturer skapar vi dessutom “framtvingade” kompensations mönster. Och det är då kroppen kommer säga ifrån med smärta. Då funkar vi inte felfritt längre. Något i länken funkar inte optimalt. Då måste vi backa bandet och se kroppens balans mellan rörelser, funktion och behov. Därför när jag har kunder så kan jag ha en person framför mig med knäsmärta men där orsaken sitter i en vänsterfot som saknar rörelser. Som i sin tur skapar obalans och som inte kan hantera krafterna så den “skickar vidare” stressen som läggs på knät. Och då får knät i sin tur ta emot dubbel belastning och ta ut ännu mer rörelse. För hur vi än rör oss så kommer vi hitta ett mönster för att ta oss fram. Ge tillbaka foten vad den behöver med hjälp av rörlighetsträning, fascia behandling och träning så slipper knät på extraknäcka för foten!

Samma sak gäller om vi kikar på fysträningen, ett exempel jag brukar ta är utfall steg. Hos dom flesta kommer vi höra “tänk på att göra utfallet lugnt och kontrollerat, knät ska inte gå över tån, upprätt hållning och spänd magen”. Hur många gånger kommer vi se ett sådant utfallsteg på en innebandy spelare ute på planen? Med en extrem kontroll och långsamt tempo. Den procentuella chansen är otroligt låg. Så jag tror att du som spelare behöver utsättas för olika belastning i form av att du håller i vikter, kastar medicinbollar och tränar med motstånd exempelvis, självklart i så många olika rörelseplan som vi kommer åt som just DU behöver. För då skapar vi hälsa i DIN kropp. Om din sport ger dig extremt mycket utåtrotationi höfterna till exempel så kan du hos mig behöva få tillbaka lite mer inåtrotation för att funka optimalt både utanför sporten och i sporten. Skapar man hälsa i kroppen så tror jag på att den ger tillbaka resultat och vi kan skapa prestationer som håller för en lång karriär uppåt.

Vill du veta mer eller testa din kropp? Boka en timme och få hjälp med din träning! 

 

kroppen